hogyan induljunk el – avagy minden kezdet nehéz?

Kezdeti lépés: Piackutatás

Mielőtt kidolgoznánk a marketing stratégiánkat, egy mindent megelőző, alapos piackutatásra van szükségünk annak érdekében, hogy beazonosítsuk a legígéretesebb piaci lehetőségeket, tulajdonképpen felmérjük a keresletet. A piackutatásra fordított idő és energia csöppet sem felesleges, hiszen ezáltal minimalizáljuk a kockázatot (például annak kockázatát, hogy egy túltelített piacra lépjünk be) és növeljük a siker esélyét.

Részletesen fel kell mérni:

  • Kik tartoznak a célcsoporthoz?
  • Milyen előnyt jelent a vásárlók számára, ha tőlem, az én webáruházamból vásárolnak termékeket?
  • Melyek az általuk legfontosabbnak tartott jellemzők?
  • Azt is meg kell vizsgálni, hogy a webáruházban kínált termékek milyen életciklusban vannak.

Mindenképpen fontolóra kell venni még a következő mutatókat:

  • a piac méretét (szűkül vagy bővül épp)
  • a piac jellegzetességeit
  • a társadalmi trendeket és attitűdöket
  • a technológiai fejlődés gyorsaságát és jelenlegi állapotát.

Egy alapos piackutatás során választ kapunk olyan kérdésekre, amelyek tökéletesen körülírják célpiacunkat és a prognosztizálható piaci kilátásokat. A célcsoport vizsgálata több szempontból lehetséges: demográfiai és pszichológiai jellemzők alapján egyaránt.

Demográfiai és pszichológiai jellemzők

A demográfiai jellemzők közé tartozik:

  • a vásárlók életkora,
  • neme,
  • családi állapota,
  • foglalkozása,
  • átlagosan milyen értékben és milyen gyakorisággal vásárolnak,

A pszichológiai jellemzők közül fontos szemügyre venni:

  • a célcsoportunk életében milyen igényt elégítenek ki az általunk kínált termékek,
  • a célcsoportunk életmódjának jellemzőit,
  • és milyen tényezők befolyásolják őket abban leginkább, hogy vásároljanak.
A SWOT-analízis

A piackutatást a saját adottságaink vizsgálata, vagyis a SWOT-analízis követi. A SWOt-analízis során legcélszerűbb táblázatos formában fölvázolni erőségeinket (strenghts), gyengeségeinket (weaknesses), lehetőségeinket (opportunities) és a ránk leselkedő veszélyeket (threats).

A gyengeségek olyan belső tényezők, amelyekről tudjuk, hogy nem működnek megfelelően, de mód van arra, hogy ezeket kijavítsuk. Az erősségek ugyancsak belső tényezők, azok a pozitív dolgok, amelyektől jól működik a cég. A lehetőségek és a veszélyek külső tényezők, bővebben kifejtve: a lehetőségekre nem lehetünk hatással, ám kedvező jellegük miatt rájuk építve erősségeinket kihasználhatjuk ezeket. A veszélyek a befolyásunkon kívüli, kockázatot jelentő elemek.

Versenytárselemzés

A marketing terv kezdeti szakaszához tartozik a piackutatáson és a SWOT analízisen túl a versenytárs-elemzés is. A következő szempontokat érdemes figyelembe venni:

  • a versenytárs célcsoportjának behatárolása, jellemzőinek megismerése
  • az általuk kínált termékek, szolgáltatások leírása
  • milyen árakkal dolgoznak,
  • hol hirdetnek,
  • mióta van a versenytárs a piacon,
  • melyek az erősségeik és a gyengeségeik
  • milyen értékesítési csatornákat használnak