a marketing terv vázlata

1. Helyzetelemzés

A marketing terv első része, mely háttér-információkat tartalmaz a piacról, a termékekről, az árakról csakúgy, mint a versenytársakról. Feltételezve, hogy a marketing tervezés az üzleti év végén kezdődik, ez a rész lehet az elmúlt 12 hónap rövid összefoglalása. Ide kerülnek a vásárlók, illetve a leendő vásárlók (a célcsoport) demográfiai és pszichológiai jellemzői, igényei is, továbbá azok a környezeti tényezők, melyek hatással vannak a cég működésére.

A marketing tervek legtöbbje itt alkalmazza az úgynevezett SWOT-analízist. Ebben fejthető ki, melyek cégük erősségei, gyengeségei, milyen lehetőségeik vannak a következő üzleti évre nézve, és milyen veszélyek fenyegethetik a céget az elkövetkező évben.

Nem szabad elfelejteni a versenytárs-elemzést sem, hiszen ennek segítségével térképezhető fel a konkurencia.

2. Célpiac

Milyen jól ismeri Ön a célpiacához tartozókat? Mennyire van tudatában annak, hogy ők milyen információkat igényelnek? Megegyeznek-e célcsoportjának igényei és az Ön kínálata? Melyek azok a vásárlói csoportok, amelyek a célpiac részét képezik, ám mégsem vásárolnak Öntől? Van-e valamilyen módja annak, hogy szegmentálja vásárlóit annak érdekében, hogy mindegyik csoport pontosan azt kapja Öntől, ami számára a legjobb? Amennyiben úgy érzi, kevés vásárlója van, milyen termék/termékek vagy szolgáltatás segítségével érne el nagyobb vásárlóközönséget? Ezeket a kérdéseket megválaszolva könnyedén meg tudja majd határozni a célpiacát, és arra is választ fog kapni, hol van szükség változtatásokra, újdonságokra annak érdekében, hogy megtarthassa régi vásárlóit, ugyanakkor újakat is szerezhessen.

3. Célok

Ebbe a részbe röviden megfogalmazva az kerül: mit akar elérni? A céloknak egyrészt kihívást kell jelenteniük, ugyanakkor elérhetőnek, megvalósíthatónak kell lenniük. Célok közé tartozhat például a webáruház látogatottságának növelése, a vásárlói szám megduplázása, de akár az átlagos vásárlási érték növelése is.

4. Marketing stratégiák

Itt azok a stratégiák és programok körvonalazódnak, amelyek segítik Önt abban, hogy a föntebb fölvázolt célokat elérje, és amely szintén fontos része a marketing tervnek.

5. Kivitelezés

Célszerű táblázatot készíteni azokról az „akciókról”, amelyeket a terv sikeressége érdekében végre kell hajtani. Ebben a táblázatban szerepelnie kell a pontos feladatnak, a feladat elvégzéséért felelős személy nevének, valamint annak a dátumnak, amikorra a feladatot végre kell hajtani. Ez biztosít arról, hogy a kiadott feladatok, határidők konkrétak, és a felelősök elszámoltathatók.

6. Költségvetés

Lesz-e a marketing terv elemei között olyan akció, amely várhatóan meghaladja az előre megbeszélt költségeket? Készíthető-e egy bevételi előrejelzés? Amennyiben igen, úgy magyarázzuk meg a feltételezést, amelyen az előrejelzés alapszik, és vegyünk fontolóra különféle forgatókönyveket (egy optimista és egy pesszimista esetet).

7. Az eredmények kiértékelése

Melyek a siker kritériumai? Hogyan mérhető a marketing terv sikere? Azáltal, hogy folyamatosan figyelemmel kísérjük a folyamatokat, el tudjuk dönteni a terv sikerességét, vagy épp sikertelenségét. Ha a stratégiák közül néhány nem működik, próbáljuk kideríteni, miért van így. Probléma volt a kivitelezéssel vagy az időzítéssel? Vizsgáljuk meg hogyan javítható a hiba; előfordulhat az is, hogy bizonyos pontokon a folytatáshoz újratervezés szükséges.